NN-A NN-A NN-A – Ny Norsk Abstraksjon
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Å nynne med ulvene
kritikk_publisert:Morgenbladet 10.04.2015Av: Oda Bhar, Morgenbladet, 10.04.2015
Ingress: Det nye abstrakte vil ikke nynnes, men tydes.
Abstraksjon med intensjon
10.11.2015Av: Jeanette Ulrikke Lund, Kunstforum, 13.03.2015
Ingress: I kollektivutstillingen NN-A NN-A NN-A – Ny Norsk Abstraksjon på Astrup Fearnley Museet, har kuratorene styrt unna den nonfigurative kunstens tradisjonstunge begrep om autonomi, og konsentrert seg om samtidsabstraksjon som et utvidet felt. Resultatet er en utstilling der norske samtidskunstnere vender blikket bakover, men også manifesterer en ny form for abstraksjon fylt av konseptuelle intensjoner, narrativ og referanser.
La meg være ung
10.11.2015Av: Arve Rød, Dagbladet, 16.02.2015
Ingress: Astrup Fearnley legger prestisje i å være en generasjonsdefinerende kraft. Men museet underkommuniserer sin egen historie.
Virkelighetsnær abstraksjon
10.11.2015Av: Mona Pahle Bjerke, NRK, 18.02.2015
Ingress: De mange flotte enkeltarbeidene redder en svak utstillingsidé.
Abstraksjon til ettertanke
10.11.2015Av: Kjetil Røed, Aftenposten, 16.02.2015
Ingress:Ny utstilling på Astrup Fearnley: De beste verkene på NN-A NN-A NN-A forteller historier som griper inn i betrakterens eget tankeliv.
Endelig kjønnsbalanse i norsk kunst
10.11.2015Av: Lars Elton, Dagsavisen, 14.02.2015
Ingress: Tittelen «NN-A NN-A NN-A» høres ut som et barnlig erterim, men utstillingen med ny norsk abstraksjon er alvorlig ment.
Abstraksjon som bestilt
10.11.2015Av: Stian Gabrielsen, Kunstkritikk.no, 13.02.2015
Ingress: Abstrakt betyr det motsatte av konkret, men i kunsten, ironisk nok, er det abstrakte ofte også konkret; ved å fjerne figurative referanser kom den nonfigurative kunsten nødvendigvis nærmere sitt materielle fundament.