facebook-rund   twitter-rund   twitter-rund
5.10.2015 18:42

Ultimafestivalen 2016

Av Kritikkportalen
Ultimafestivalen 2016 Foto: Ultimafestivalen / Andreas Turau

Tilleggsinformasjon

Mellom grusomhet og frihet

5.12.2016

Det er bare å legge seg flat for hvordan regissør Calixto Bieito manøvrerer i landskapet mellom oratorium og opera, kunst og virkelighet.

Selvproletarisering for klaver

5.12.2016

– Det begynner kanskje å bli på tide å stille spørsmålet om hvor lenge det er interessant å ironisere over gamle former og kunstnerisk stagnasjon. Men Trond Reinholdtsens nye klaverkonsert for Oslo-Filharmonien gjør det med vidd, kløkt og raffinement, skriver Hilde Halvorsrød.

Barna overtar Ultima

5.12.2016

På Barnas Ultimadag får barna utforske musikk i trygge rammer. – Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det er også mulig å tenke seg at barnas deltakelse kunne blitt utforsket og utfordret mer, skriver Ole Hval.

Litt mye tran?

5.12.2016

Den nye spektakulære kunstmusikken, som avskaffer konsertformatet og i stedet insisterer på å levere en totalopplevelse av dans, sirkus, lysshow, humor og grøss, produserer forestillinger som noen ganger blir så snakkesalige at det halve kunne vært nok, skriver Tellef Øgrim.

Denne skrekk-komedien kunne ikke bli villere. Så trakk pianisten frem kniven.

5.12.2016

Hylende svampemonstre, spøkelser i dusjen og synkronsvømmere. En klaverkonsert er ikke hva det en gang var.

ULTIMA-festivalen ter seg stadig vekk som en blandet landhandel

5.12.2016

Litt av alt, skriver Ståle Wikshåland. 

Lavmælt samtid

5.12.2016

Årets Ultimafestival hadde plass også til helt vanlige konserter. Det vitner om pondus – og åpnet for musikken. 




© 2017 Alle rettigheter reservert Norsk Kritikerlag | Informasjonskapsler
Webdesign © 2017 Web Norge.