1984 / Torshovteatret
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Orgasme som motstandsbevegelse
18.12.2017I et totalitært samfunn blir enhver annerledestenkende en potensiell terrorist, skriver Anette Therese Pettersen. (abo.)
Storebror går igjen
18.12.2017«1984» er viktig politisk teater, og dagens Torshov-gruppes beste science fiction oppsetning hittil, skriver Idalou Larsen Klassekampen.
Usann virkelighet, fake news, språkets oppløsning og menneskelighetens død
18.12.2017Programmet innledes med en advarsel om sterke og ubehagelige scener. Den advarselen kunne gjeldt en rekke av høstens forestillinger, skriver Mona Levin.
Volden er helt nødvendig
18.12.2017Og nei, George Orwells 1984 er på ingen måte «skremmende aktuell», skriver Kristian Meisingset.
For første gang opplever jeg at Den kulturelle skolesekken har overvurdert ungdom
18.12.2017– Jeg er redd dette kan være en forestilling som skremmer vekk ungdom heller enn å engasjere dem i videre teatertitting, skriver ungdomsanmelder Hanne Johne om 1984 på Torshovteatret.
«1984»: Baroque Big Brother
18.12.2017Oppsettingen av «1984» på Torshovteateret har gode momenter, men risikerer å drukne i overdramatiske virkemidler, skriver Vera Maria Gjermundsen.
Tankevekkende teater med trettende voldsscener
18.12.2017George Orwells idéinnhold redder en forestilling som står i fare for å drukne i teaterblod, skriver Kjersti Juul.
Går i strupen på nåtiden
18.12.2017Torshovgruppas «1984» er en besk og klaustrofobisk allegori over totalitarismen, hvor teatrets virkemidler i seg selv blir et lys i mørket, skriver Mode Steinkjer. (Abo.)