Snøkvit / Det Norske Teatret
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Nye «Snøkvit» er ikke ett eventyr, men et møte mellom flere fortellinger
2.11.2017Eventyrblanding, skriver Lillian Bikset. (Abo.)
Snehvit med sprengkraft
2.11.2017Det modige manuset sprenger bokstavelig talt større spillerom for Snehvit. Det er likevel scenografi og kostymedesign som blir forestillingens desidert sterkeste kort, skriver Kjersti Juul. . (Abo.)
Mørk Snøkvit i fargerik, men sprengt ramme
2.11.2017Når mor er heks, blir livet både forvirrende og skummelt. Skjønnhetspresset er knusende, og i kloakken bryter anarkiet ut, skriver Mona Levin.
Eventyrlig «Snøkvit», fortegnet til det gjenkjennelige
2.11.2017Det Norske Teatrets «Snøkvit» er som å bla i en eventyrlig billedbok. Magisk, men også litt skummel – og ganske så overraskende, skriver Yngve Kvistad.
Et scenisk oppgjør med kjønnsstereotype Disney-prinsesser
2.11.2017Den Nationale Scene og Det Norske Teatret gir Askepott og Snøkvit sterkere roller i to helhjertede forsøk på å fornye Disneys problematiske prinsessefigurer, skriver Lisa Nagel.
Trassig prinsesse uten kampsak
2.11.2017“Snøkvit” tar mål av seg til å lete bak den tradisjonelle motsetningen mellom godt og ondt, men ender likevel i en klisjé. Hilde Halvorsrød ser dramaturgiske utfordringer i Det Norske Teatrets nye musikal, skriver Hilde Halvorsrød.