facebook-rund   twitter-rund   twitter-rund
26.2.2018 08:36

Troløse bilder / Nasjonalmuseet

Av Kritikkportalen
Bernadette Corporation, «from Free Armature», 2009. Foto: Artisten / Galerie Neu, Berlin – Troløse Bilder, Nasjonalmuseet

Tilleggsinformasjon

Ute av kurs i et hav av bilder

kritikk_publisert:14.02.2018

Man har derfor endt opp med et kompromiss der strategiene og begrepsapparatet til 1980-tallets kunstnere og teoretikere får sette premissene, til tross for at flertallet av verkene er produsert av yngre kunstnere de siste femten årene, skriver Simen Joachim Helsvig.

Øvelser i oppmerksomhet

kritikk_publisert:12.02.2018

På Nasjonalgalleriet får vi gode forslag til hvordan et friskt blikk på verden kan holdes ved like. Men museet kunne godt lagt enda større vekt på kunstens forbindelse med betrakteren, skriver Kjetil Røed.

Sant eller usant? Nasjonalgalleriet spør

kritikk_publisert:09.02.2018

Nasjonalmuseets nye utstilling «Troløse bilder» føles tidvis som et frieri til glasurgenerasjonen. Men selv om utstillingen ikke helt innfrir til forventningene, svarer den på sine egne spørsmål, skriver Una Mathiesen Gjerde og Danby Choi.

Et bilde forteller ikke sannheten. Hva så?

kritikk_publisert:21.02.2018

Nasjonalgalleriets utstilling «Troløse bilder» pirker bare i overflaten på det som egentlig er en brennbar diskusjon om bildets betydning.

Hodet i en tombola

kritikk_publisert:23.02.2018

Nasjonalmuseets siste utstilling er i konflikt med arbeidene den viser, skriver Aleksi Mannila. (Abo.)

Gode blikk på samtiden

kritikk_publisert:13.02.2018

Utstillingen Troløse bilder skaper mange refleksjoner om tiden vi lever i – så lenge kunstnere ikke faller for fristelsen til bare å snakke om seg selv, skriver Ingebjørg Sofie Larsen.

Troløs med nye muligheter

kritikk_publisert:15.02.2018

Det er – i høyeste grad – en samtidskunstutstilling, og den presenteres i Nasjonalgalleriet. Det oppleves på én måte som en anakronisme, skriver Lars Elton.

Ti ektemenn på to uker

kritikk_publisert:22.02.2018

Av Nasjonalmuseets tallrike «Troløse bilder» er et øye med tyggegummi over, ti brudebilder og ti avissider blant dem som fester seg, skriver Kåre Bulie.




© 2017 Alle rettigheter reservert Norsk Kritikerlag | Informasjonskapsler
Webdesign © 2017 Web Norge.