facebook-rund   twitter-rund   twitter-rund
2.4.2018 11:12

Killi-Olsen New York 1983 / Trondheim kunstmuseum,

Av Kritikkportalen
Killi-Olsen New York 1983, installasjonsbilde fra Trondheim kunstmuseum. Foto: Susann Jamtøy / TKM

Tilleggsinformasjon

Hemningsløst mellom fest og ensomhet

kritikk_publisert:20.02.2018

Knalloransje vegger à la Melgaard kan fort slå i hjel et sirlig komponert landskapsmaleri fra 1800-tallet og gjøre det til et objekt uten egenverdi. Men her – blant teatralske figurer og tablåer som så ofte balanserer mellom «den gode smakens» tyranni og det direkte heslige – fungerer dette ekstravagante grep, skriver Gustav Borgersen.

Det finnes ingen unnskyldning for dette

kritikk_publisert:05.03.2018

Mye av det som er stilt ut i Killi-Olsen New York 1983, tenderer mot en litt tam, dekorativ surrealisme i pompøse formater. Men pappmasjebildene er i en klasse for seg. De prøver ikke å tekkes noen, men realiserer fullt ut en latent smakshån som gjør rommet foran bildet til et utfordrende sted å befinne seg, skriver Stian Gabrielsen.




© 2017 Alle rettigheter reservert Norsk Kritikerlag | Informasjonskapsler
Webdesign © 2017 Web Norge.