Utafor / Det norske teatret
Av KritikkportalenTilleggsinformasjon
Du skal være veldig innafor for å beskrive utafor med troverdighet
kritikk_publisert:07.05.2018To Oslo-forestillinger bruker autentisitet som virkemiddel i et forsøk på å gå i dybden på utenforskap hos ungdom, med varierende hell, skriver Maren Ørstavik
Merket av utenforskap
kritikk_publisert:17.04.2018Det Norske Teatret viser hvordan summen av enkeltstående, tilsynelatende uskyldige handlinger, kan ende opp i noe avskyelig skummelt, skriver Kjersti Juul.
Innenfor utenforskapet
kritikk_publisert:17.04.2018Å være utenfor er en alvorlig sak. Det kan gå på verdensfreden løs. Det Norske Teatret ser på temaet med humoristisk blikk, men her ler man med en tåre i øyekroken, skriver Inger Marie Kjølstadmyr. (Abo.)
Innertier om utenforskap
kritikk_publisert:14.04.2018Til ungdommen, med respekt, skriver Lillian Bikset. (Abo.)
Sterke stemmer mot terror
kritikk_publisert:14.04.2018Fire sterke unge stemmer målbærer inderlig og offensivt et ønske om samhold som våpen mot ekstremisme, skriver Borghild Maaland.
Utafor: En vakker og viktig forestilling mot radikalisering
kritikk_publisert:14.04.2018En sunni, en sjia, en jøde og en Utøya-overlevende forteller sine historier på samme scene. Det kunne blitt en velmenende konferanse, men er isteden sterk og storslått scenekunst, skriver Per Christian Selmer-Anderssen
Brennaktuelt terrorteater
kritikk_publisert:16.04.2018Svein Tindberg makter å gjøre fire unge menneskers personlige livshistorier til objektivt og gripende teater, skriver IdaLou Larsen.
Høyaktuelt om utenforskap
kritikk_publisert:17.04.2018Dette er deres egenopplevde historier. Noen av dem kjenner vi allerede fortsettelsen på. Det gjør det ikke mindre kraftfullt å få dem formidlet med teateret som ramme, fra menneskene som selv har opplevd dem, skriver Sigrid Dahl. (Abo.)